الأحد، نوفمبر 22

آخر ما سأقول بخصوص مصر والجزائر

آخر ما سأقول بخصوص مصر والجزائر

على مدار ما يقارب الشهر والحرب شغالة بين مصر والجزائر ، ومع ذلك العملية كل يوم في تزايد مستمر من الجانبين ، ومتهيألي ان مفيش حد من الطرفين له عين يشتككي او يقول عايز حقي لأن كلا الفريقين قاموا بالأفعال وبردود الأفعال على ما فعلوه ..

الضرب بالضرب

السب بالسب

حرق العلم بحرق العلم

فيديوهات مقابل فيديوهات

رسائل تعصب وكراهية مقابل رسائل تعصب وكراهية

ناقص ايه تاني ؟؟

شركة اوراسكم وفلوس نجيب سويرس ؟ وكدة كدة هاتيجي بالزوق بالعافية هاتيجي اقل ما فيها رفع قضية بالمحافل الدولية وسترد له امواله وفوقها بوسة ..

طيب ايه اللي حصل ؟؟ ناس اتقطع عيشها هنا وهناك ناس كانو شغالين وبياكلو عيش فجأة ده لقى نفسه عدو في بلد التاني وبينضرب والتاني نفس الحكاية لقى نفسه عدو في بلد التاني والإتنين قرروا انهم يسيبوا اشغالهم واكل عيشهم خوفاً على حياتهم ؟

طيب ناقص ايه تاني ؟

ناقص آل الحكم في البلدين هما هما في اماكنهم متغيروش ولا حد فيهم اتهز اللهم إلا بعض التصريحات الخايبة من الطرفين لإمتصاص غضب شعوبهم ومن اجل تحقيق مكاسب شخصية لهم وحصل !!

طيب ناقص ايه تاني

ناقص مشاكل البلدين

الفقر اللي في الجزائر هو الفقر اللي في الجزائر .. والفقر اللي في مصر هو الفقر اللي في مصر

البطالة اللي في الجزائر هي هي البطالة اللي في الجزائر .. والبطالة اللي في مصر هي البطالة اللي في مصر

تدهور التعليم اللي في مصر هو تدهور التعليم اللي في مصر .. وتدهور التعليم اللي في الجزائر هو تدهور التعليم اللي في الجزائر

في الجزائر شباب بتموت وهي راكبة مركب بيغرق بيهم وهما رايحين اوربا .. وفي مصر شباب بيموتو وهما رايحين اوربا برضه والإتنين مقصدهم اكل العيش والبحث عن حياة افضل

حكم العسكر اللي في الجزائر هو هو في مكانه .. وحكم العسكر اللي في مصر هو هو في مكانه برضه

نفس المعناة اللي كان بيعانيها الجزائريين قبل الماتش هي هي نفس المعاناة اللي الجزائريين بيعانوها بعد الماتش .. وفي مصر نفس معاناتنا في مصر قبل الماتش هي هي نفس المعاناة اللي بنعانيها بعد الماتش .. سبحاناك يارب !!

طيب ايه اتغير في حياتنا للأحسن ؟؟ مفيش هي هي مصر وهي هي الجزائر مزدناش حاجة غير اعلان مشاعر الكراهية من الطرفين اللي الله اعلم جديدة ولا قديمة ولا ايه بالظبط ؟

طيب فيه ايه طيب اتعدل حالنا وحياتنا ؟؟ مفيش حاجة خالص هو هو الحال من 30 يوم من 60 يوم من 120 يوم من 180 يوم من اكتر من 25 سنة وحالنا هو هو وبيتنقل من اسوأ لأسوأ !! طيب وبعدين يا جماعة تفتكروا معركتنا دي استفدنا منها بشيئ ؟؟ اكيد لأ لأنها قطعت ارزاق ناس منا ومنهم هنا وهناك برة وجوا

طيب هل حررنا فلسطين ولا حررنا المسجد الأقصى ولا فكينا الحصار عن غزة ؟؟

لا الجزائر حررت فلسطين ولا حررت المسجد الأقصى ولا فكت الحصار عن غزة !!

كذلك مصر لا حررت فلسطين ولا حررت المسجد الأقصى ولا فكت الحصار عن غزة !!

امال فيه ايه يا جماعة ؟؟ كرامتنا يا استاذ اللي اتهانت

كرامتنا ؟؟ طيب ما احنا اخدنا حقنا بدراعنا وردينا على كل اللي عملوه وكمان فلوس عم نجيب سويرس هاترجعله تاني اما بالزوق او عن طريق المحكمة !! ، ويارب يعملنا بيهم حاجة تعوض الناس اللي اتشردوا كضحايا للي بيحصل ده .

طيب فيه ايه وناقص ايه والنتيجة ايه ؟؟

الإجابة وبكل بساطة مش باقي غير مشالكنا اللي بناعني منها بسبب ووجود انظمة وحكومات مهمتها الاولى والأخيرة هو انها ازاي تمص دمنا وتهين كرامتنا وتبيح دمنا حتى ، بس اهم حاجة سيادته واصحاب سيادته وابن سيادته واصحاب ابن سيادته ومرات سيداته واصحاب مرات ابن سيداته وده في مصر او في الجزائر الحال من بعضه !!..

ناقص ايه تاني ؟ ناقص ان هاني سرور واخته وشركتهم هربوا بعد ما اتحكم عليهم في قضية اكياس الدم الفاسدة بـ3 سنين اليومين اللي فاتوا ، ماهي هوجة ومحدش واخد باله !!

ناقص ايه تاني ؟؟ ناقص ممدوح اسماعيل اللي لسة هربان برة في لندن واللي غرق في عبارته اكتر من 1000 بني آدم وبرضه معظمهم او كلهم مصريين !!

ناقص ايه تاني ؟؟ ناقص اننا لسة برضه بنشرب مية الصرف الصحي وبناكل الخضار المسرطن وبنتعذب في الأقسام زي ما احنا !!

كلامي مكرر صح ؟؟ حتى الكلام نفسه مكرر لأن اللي بنام فيه بنقوم فيه لدرجة اننا بقينا بنأقلم نفسنا على البلاوي ، الواحد مننا بدل ما يعترض على تعذيبه في القسم بيتحمل ويجامل الباشا ويبقى مداس في رجله عشان ميغضبش عليه ، وبنتغلب على الفقر بإننا نمسك على بطننا ولو بناكل 3 طقات ناكل طقة واحدة كفاية حتى الاكل الكتير يعمل تخمة ..

اسئلتي الرخمة بتاع نهاية كل تدوينة متعلقة بالموضوع ده :

لحد امتى هانفضل كدة وامتى هانفوق بقى ؟

ولحد امتى هانفضل غفلانين عن اسباب مصيبتنا ووكستنا وتدهور حالنا ؟

ولحد امتى هانفضل نشتم في الجزائر اللي بعيدة عننا آلاف الكيلو مترات وهانسيب اللي ساكنين بينا وبينهشوا في لحمنا ؟

كفاية بقى .. اخدنا حقنا العين بالعين والسن بالسن والحرق بالحرق والسب بالسب

هانفوق لمصر امتى ؟ ها

وزي ما فوقنا لكرامة مصر مرة واحدة كدة هانفوق لكرامة مصر الحقيقية امتى ؟

فيه ايه ناقص تاني لسة متعملش بينا وبين الجزائر ؟ عشان لو نسيينه نعمله ونخلص بقى ؟

حرب ؟؟ مينفعش

طيب انا عايز ايه من خلاصة الرغي والكلام اللي انا عمال ادشه من الصبح ده ؟

عايز اقول بقى ان كفاية كدة المولد خلص

بح يا بابا ويا اماما ويا أخ ويا أخت ، بقينا فرجة العالم وكل طرف فينا عمل ما بداله من اجل تشويه الآخر ولم يبقى الا همومنا الأصلية

واللي ياريت وياريت ويارب يارب نفتكرها بقى ونلتفتلها

ونشتغل عليها بنفس النشاط اللي اشتغلنا عليه في موضوع الجزائر ومصر

وكل واحد او كل فئة تقسم جدولها زي ما هي شايفة ، لكن تحط في دمااغها حاجة اسمها أولويات وان أهم أولوية مصر وحالنا كمصريين

بالنسبة لأمثالي فعندنا يوم الإتنين الجاي الموافق 23 نوفمبر الساعة 2 الضهر في ميدان التحرير احتجاجاً على زيارة مجرم الحرب الصهيوني ( الرئيس الإسرائيلي يعني ) شيمون بيريز لمصر ..

وكمان عندنا حاجات اهم هاننفع بيها مصر وهاتفيد في مسألة التغيير عشان يبقى لينا كرامة محدش يقدر يدوس عليها بعد كدة ونقدر ناخد حقنا من عين التخين او بوء الأسد حتى

ياترى بقى انتو عندكو ايه في جدولكم ، ولا هاتستمروا في الهوجة ؟؟

0 التعليقات:

إرسال تعليق

علق ومتنساش تدخل على مدونتي التانية حنظلة
http://7anzala.wordpress.com